Fortuna vs finanční úřad: Soudní spor skončil pro loterijní společnost prohrou
Vleklé soudní spory nejsou ve světě hazardu a loterií žádnou novinkou nebo dokonce výjimkou. Důvodem může být mimo jiné to, že hazardní zákon vstoupil v platnost teprve nedávno, a to konkrétně dne 1.1.2020. A co se u soudu stalo tentokrát? Na to se podíváme v dnešním článku.
Finanční úřad podal po kontrole žalobu na Fortunu z důvodu porušení hazardního zákonu. Ta se proti žalobě ohradila, ale dne 20.4. 2023 byla v Brně tato stížnost Fortuny proti rozhodnutí soudního sporu, ve kterém Fortuna nakonec prohrála, zamítnuta. O co přesně se jednalo, proč soudní spor skončil 0:1 ku prospěchu finančáku a z jakého důvodu byla stížnost Fortuny proti rozhodnutí soudu zamítnuta?
Fortuna představila novou marketingovou akci
Sázková společnost Fortuna 1. 2. 2017 v 18:00 na svých oficiálních internetových stránkách představila marketingovou akci s názvem 10% cashback za proherní tikety. Co přesně pro cashback musel zákazník udělat?
Čím více vsadím, tím více mohu získat
Postup byl jednoduchý. Ze všeho nejdříve bylo nutné si založit zákaznický účet na webu Fortuny a začít sázet pre-match nebo LIVE sázky na sportovní utkání.
A jaké byly podmínky k získání peněz zpět? Museli jste prohrát! Fortuna vám totiž vyplatila peníze zpět pouze za každou prohranou sázenku, a to již zmiňovaných 10 % vašeho vkladu. Pokud jsi tedy vsadil na libovolný zápas tiket v hodnotě 1 000 Kč a sázku jsi pohrál, dostal jsi 100 Kč zpět.
Peníze zpět na další sázení
Ač se zdá možná nabídka neodolatelná, bylo zde pár věcí, které mohli sázkaře od účasti v této akci odradit. Bylo to například pravidlo, kterým se Fortuna zavázala vyplatit pouze caschback v minimální výši 100 Kč a maximální výši 500 Kč denně. Pokud jste tedy vsadili tiket za 10 000 Kč a prohráli jste, získali jste zpět pouze 500 Kč. Další zádrhel byl také v tom, že získané peníze bylo možné využít pouze na další sázení.
Cashback v překladu znamená doslova peníze zpět. Jedná se o reklamní akci, díky které můžeš získat předem určená procenta z utracené částky za tvé nákupy zpět na svůj bankovní účet (čím více utratíš, tím více se ti vrátí). Většinou této marketingové strategie využívají e-shopy.
Co se nelíbilo finančáku?
Schválený herní plán Fortuny žádným způsobem neumožňoval vyplatit výhru (nebo také částečný cashback), pokud sázkař nepodal výherní tiket. Herní plán umožňuje vrácení vynaložených peněz pouze za předpokladu, že se jedná o neplatnou sázku.
Fortuna se obhajovala spotřebitelskou soutěží
Nepomohla ani skutečnost, že se Fortuna v soudním sporu hájila tím, že marketingovou akci 10% cashback nazvala spotřebitelskou soutěží. Zákon o hazardních hrách totiž nedovoluje, aby spotřebitelská soutěž měla prvky hazardní hry.
Nepovedená marketingová akce
Bohužel se nemohlo jednat ani o marketingový bonus, protože 10% cashback byl vázán na výsledek konkrétní hazardní hry. O marketingovou akci by se jednalo pouze v případě, že by vrácení peněz s konkrétní hazardní hrou nijak nesouviselo a peníze se vypláceli např. zpět ze všech podaných tiketů (ne pouze těch proherních).
100 Kč vs 100 000 Kč
Kontroloři z finančního úřadu vsadili 100 Kč na tiket s využitím cashback akce, sázku prohráli a získali tak 10 Kč zpět na svůj herní účet. To je přesvědčilo o porušení hazardního a loterijního zákona ze strany Fortuny, a proto byla posléze z Ministerstva financí České republiky Fortuně uložena pokuta ve výši 100 000 Kč.
Mohla Fortuna pokutě předejít?
Ministryně financí během soudního sporu uvedla, že kdyby Fortuna předem plánovaně změnila herní plán a požádala o schválení dle zákonu o hazardních hrách, dalo se tímto způsobem porušení zákona předcházet.